Automobilová značka Datsun má bohatú a zaujímavú históriu, ktorá sa tiahne až do začiatkov 20. storočia. Značka Datsun je úzko spätá s japonskou automobilkou Nissan, ktorá je dnes jedným z popredných svetových výrobcov automobilov. Príbeh Datsunu začína v roku 1911, keď bola v Tokiu založená spoločnosť Kwaishinsha Motor Car Works. Tento podnik bol vedený inžinierom Masujirō Hashimotom a jeho cieľom bolo vyrábať japonské automobily, ktoré by konkurovali zahraničným značkám.
Prvý automobil, ktorý spoločnosť vyrobila, bol v roku 1914 Model DAT. Názov DAT bol odvodený od iniciálových písmen priezvisk troch hlavných investorov: Kenjirō Den, Rokurō Aoyama a Meitarō Takeuchi. Automobil DAT bol síce spoľahlivý, no japonský trh bol v tom čase ešte veľmi malý a spoločnosť mala problémy s predajom. V dôsledku toho sa firma zamerala predovšetkým na produkciu nákladných vozidiel.
V roku 1931, po niekoľkých fúziách a zmenách názvov, vznikol prvý malý osobný automobil pod názvom Datson, čo znamenalo "syn DAT". Avšak po zmene vlastníctva na Nissan Motor Co., Ltd. v roku 1933 sa názov zmenil na Datsun, pretože "son" v japončine znamená aj "strata", čo nebolo vhodné z marketingového hľadiska.
Počas druhej svetovej vojny bola výroba osobných vozidiel pozastavená a továreň sa preorientovala na produkciu vojenských nákladných vozidiel. Po vojne, v 50. rokoch, sa Datsun zameral na výrobu malých osobných áut a ľahkých nákladných vozidiel, čo sa ukázalo ako veľmi úspešné. V roku 1958 sa Datsun začal vyvážať do USA, kde si rýchlo získal obľubu vďaka svojim cenovo dostupným a spoľahlivým automobilom.
V 60. a 70. rokoch Datsun dosiahol veľký úspech na medzinárodnom trhu, najmä v Spojených štátoch. Modely ako Datsun 510 a Datsun 240Z sa stali ikonickými a získali si povesť kvalitných a športových vozidiel. Datsun 240Z, predstavený v roku 1969, bol obzvlášť populárny pre svoj športový dizajn a výkonné jazdné vlastnosti za prijateľnú cenu. Tento model bol významným konkurentom pre európske športové autá a pomohol upevniť pozíciu Datsunu na globálnom trhu.
V roku 1981 sa Nissan rozhodol, že pre zachovanie jednotnej identity na globálnom trhu začne používať značku Nissan namiesto Datsun. Datsun tak začal postupne miznúť z automobilového sveta, hoci jeho vozidlá zostali populárne a dodnes sú cenené medzi zberateľmi a nadšencami klasických áut.
V roku 2012 však Nissan oznámil, že oživí značku Datsun ako svoju cenovo dostupnú alternatívu pre rozvíjajúce sa trhy, ako sú India, Indonézia, Rusko a Južná Afrika. Cieľom bolo ponúknuť moderné a dostupné vozidlá pre zákazníkov v týchto regiónoch. Prvé nové modely Datsun GO a Datsun GO+ boli predstavené v roku 2013 a začali sa predávať o rok neskôr.
Napriek snahe oživiť značku sa Datsun stretol s mnohými výzvami, vrátane silnej konkurencie a meniacich sa preferencií spotrebiteľov. V roku 2020 Nissan oznámil, že ukončí výrobu automobilov pod značkou Datsun, pričom posledné modely boli vyrobené v Indonézii. Napriek ukončeniu výroby si Datsun zachoval svoje miesto v histórii automobilového priemyslu ako značka, ktorá priniesla cenovo dostupné a spoľahlivé vozidlá miliónom zákazníkov po celom svete.
Datsun je príkladom značky, ktorá sa dokázala adaptovať na meniace sa podmienky a trhové potreby, pričom zanechala trvalý odkaz. Aj keď už nie je aktívnou značkou, jej vplyv na automobilový priemysel a populárnu kultúru zostáva živý. Zberatelia a fanúšikovia klasických áut si stále cenia modely Datsun pre ich dizajn, výkon a historický význam, a tak Datsun naďalej žije v srdciach automobilových nadšencov po celom svete.