Automobilová značka Lada, známa tiež ako AvtoVAZ, je jedným z najvýznamnejších výrobcov automobilov v Rusku a na bývalom území Sovietskeho zväzu. Jej história siaha až do 60. rokov 20. storočia, keď vznikla ako súčasť sovietskeho úsilia o industrializáciu a modernizáciu krajiny.
Značka Lada bola založená v roku 1966 pod názvom AvtoVAZ, čo je skratka pre Volžský Automobilový Závod. Tento projekt bol výsledkom spolupráce medzi Sovietskym zväzom a talianskou automobilkou Fiat. Cieľom bolo vytvoriť modernú automobilku, ktorá by vyrábala kvalitné a cenovo dostupné vozidlá pre sovietskych občanov. Výstavba fabriky sa uskutočnila v meste Toliatti, ktoré bolo pomenované na počesť talianskeho komunistu Palmiro Togliattiho.
Prvý automobil značky Lada, model VAZ-2101, bol predstavený v roku 1970. Bol založený na modifikovanom dizajne Fiat 124, no bol upravený tak, aby vyhovoval drsným sovietskym podmienkam. Tento model, známy tiež ako "Žiguli", sa rýchlo stal populárnym nielen v Sovietskom zväze, ale aj v mnohých ďalších krajinách. Bol jednoduchý na údržbu, spoľahlivý a cenovo dostupný, čo z neho urobilo ideálny automobil pre masy.
V priebehu 70. a 80. rokov Lada pokračovala vo vývoji a výrobe ďalších modelov, ktoré sa postupne stávali ikonickými. Modely ako VAZ-2103, VAZ-2105 a VAZ-2107 sa stali bežným zjavom na sovietskych cestách. V tomto období Lada tiež začala exportovať svoje vozidlá do rôznych krajín, vrátane niektorých západných trhov, kde boli známe svojou jednoduchosťou a odolnosťou.
Jedným z najvýznamnejších modelov značky Lada je Lada Niva, ktorá bola predstavená v roku 1977. Tento terénny automobil bol revolučný svojím dizajnom a schopnosťami, pretože kombinoval vlastnosti osobného vozidla s terénnym. Lada Niva si získala značnú obľubu nielen v Sovietskom zväze, ale aj v zahraničí, a dodnes je považovaná za jeden z najlepších terénnych automobilov svojej doby.
Po rozpade Sovietskeho zväzu v 90. rokoch 20. storočia čelila Lada, podobne ako mnohé iné ruské spoločnosti, mnohým výzvam. Ekonomické problémy a zmeny v politickom systéme spôsobili pokles výroby a predaja. Napriek tomu sa Lada snažila prežiť a prispôsobiť sa novým podmienkam. Spoločnosť začala modernizovať svoje výrobné linky a zavádzať nové modely, aby mohla konkurovať zahraničným automobilkám, ktoré začali prenikať na ruský trh.
V roku 2008 sa Renault stal strategickým partnerom AvtoVAZ, čo prinieslo značné investície a technologickú podporu. Táto spolupráca umožnila Lade modernizovať výrobu a rozšíriť svoj sortiment o nové modely, ako sú Lada Granta a Lada Vesta. Tieto modely sa stali populárnymi nielen v Rusku, ale aj v iných krajinách, kde sa Lada rozhodla expandovať.
V posledných rokoch Lada pokračuje v snahe o modernizáciu a inovácie. Spoločnosť sa zameriava na vývoj ekologickejších a úspornejších vozidiel, čím reaguje na globálne trendy v automobilovom priemysle. Okrem toho Lada pracuje na rozširovaní svojej prítomnosti na medzinárodných trhoch, pričom sa snaží prilákať nových zákazníkov svojou ponukou cenovo dostupných a spoľahlivých vozidiel.
Lada je dnes vnímaná ako symbol ruského automobilového priemyslu s bohatou históriou a silnou tradíciou. Napriek mnohým výzvam, ktorým čelila v priebehu desaťročí, si značka dokázala udržať svoje miesto na trhu a pokračovať vo výrobe áut, ktoré sú obľúbené nielen v Rusku, ale aj v mnohých ďalších krajinách. Lada zostáva ikonou, ktorá je synonymom pre robustnosť, jednoduchosť a cenovú dostupnosť, a do budúcnosti sa teší na nové výzvy a príležitosti.